HSP coaching & begeleiding

Hooggevoeligheid begint bij de meeste mensen met het gevoel anders te zijn dan anderen. Waarin hooggevoelige mensen zich anders voelen is vaak moeilijk uit te drukken. Het begint meestal vanaf het eerste moment dat ze zich kunnen herinneren en ze zijn er zo mee verweven dat ze het gevoel anders te zijn dan anderen niet goed kunnen benoemen. Het is een gevoel, een ervaring, een besef dat hen danig in de weg kan zitten en dat vaak voor moeilijkheden en problemen zorgt.

Hoogsensitieve mensen nemen allerlei subtiele nuances waar die anderen missen. Waar een ander niet bij stilstaat of zelfs van geniet, zoals harde muziek of drukke menigten, indringende sirenes, felle lichten, vreemde geuren en winkelchaos, kan bij een hooggevoelig persoon een heftige reactie geven. Men raakt overprikkeld. Wanneer zo’n overprikkeling of overstimulatie te lang aanhoudt, volgt een (chronische) stresssituatie. Men is door externe indrukken automatisch de aandacht gaan richten op anderen, op de buitenwereld, met als gevolg dat een hooggevoelig persoon ‘buitenstebinnen’ bent gaan leven. Niet vreemd dat dan alles zomaar ‘binnen’ komt…

Omgaan met hoogsensitiviteit

In onze hectische samenleving lijkt hoog sensitiviteit alleen maar nadelen te hebben. Iedereen is druk, spontaan en gezellig. Het kan voor HSP’s lastig zijn om een plekje daarin te vinden en begrepen te worden door mensen die geen oog hebben voor hun gevoeligheid.
Het gevolg is dan ook dat er spanningen kunnen ontstaan op het werk en binnen relaties. Hoog sensitieve mensen hebben hierdoor vaker last van stemmingswisselingen, angsten en zelfs depressies. Helaas vinden veel psychologen en psychiaters hoog sensitief een nieuwe naam voor normale karaktereigenschappen. Bovendien wordt de term veel gebruikt door meer spiritueel ingestelde mensen, waardoor een deel van de psychologische wetenschap er zijn neus voor ophaalt. Toch zijn er ook genoeg wetenschappelijke bewijzen dat hoogsensitief zijn iets anders is dan neurotisch of verlegen zijn.
Hoogsensitiviteit niet iets waarvan je moet ‘genezen’. Het is immers een heel positieve eigenschap. Er bestaan bewijzen dat HSP’s die een gelukkige jeugd hebben doorgemaakt, later juist een betere mentale en fysieke gezondheid hebben dan niet-HSP’s. In negatieve situaties ben je kwetsbaarder, maar in een positieve omgeving kun je juist tot hoogtes komen die anderen nooit zullen bereiken.

Op basis van nieuwe en eigentijdse methodes kunnen Hoog Sensitieve Personen worden begeleidt in de voor hen belemmerende factoren in het dagelijks bestaan. Dit hsp-begeleidingstraject is voornamelijk bedoeld voor hooggevoelige personen. Of je hooggevoelig bent hangt af van een aantal factoren. Misschien lees je dit als je weet dat je hooggevoelig bent. Maar misschien ben je nog aan het zoeken en denk je dat je misschien wel hooggevoelig zou kunnen zijn . Hier kun je een test doen om te kijken hoe gevoelig je bent.
Hier een aantal algemene tips om met hoogsensitiviteit om te gaan:  

  • Leer te ontspannen, bijvoorbeeld door meditatie, yoga, wandelen  of doe een (zelfverdedigings)-sport. Of gewoon niets  ‘doen’. Neem gewoon eens waar wat er is in het moment.
  • Houd je omgeving schoon en rustig: te veel spullen om je heen vormen een te grote afleiding. Dit geldt vooral voor ruimtes waarin je werkt en uitrust.
  • Doe niet te veel dingen tegelijkertijd.
  • Let op een goede afwisseling van rust en activiteiten.
  • Leef niet alleen in uw hoofd; voel regelmatig op de dag ook even de rest van uw lichaam en vooral je voeten.
  • Neem tijd voor jezelf. Trek jezelf terug om tot rust te komen en te ont-prikkelen en zorg dat je voldoende slaap krijgt.
  • Drink minder koffie als je er te hyper van wordt.
  • Respecteer je grenzen en geef je grenzen liefdevol heel duidelijk aan anderen aan.
  • Voorkom onnodige prikkels. Hou het dagelijkse leven simpel. Soms zal je wel nieuwe dingen moeten of willen uitproberen. Probeer dan zoveel mogelijk omgevingsfactoren bekend te houden en ga niet meer dan één nieuwe situatie per keer aan.
  • Accepteer dat je hoog sensitief bent, heb geduld met jezelf en luister naar je lichaam.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>