De consulten worden door de meeste zorgverzekeraars nog steeds vergoed voor 2017

GOED NIEUWS uit de wonderlijke wereld van de zorgverzekeraars en beroepsverenigingen!!

Zojuist bericht van beroepsvereniging BATC ontvangen dat voor 2017 de consulten alsnog vergoed worden!
Dit geldt voor de grote verzekeraars zoals ENO, Salland, CZ, Delta Lloyd, OHRA en Achmea/zilveren kruis.

Check in ieder geval voor de zekerheid uw polisvoorwaarden.

Gepost in cursussen | Plaats een reactie

*NIEUW* Massage voor (HSP-) kids!

Een kind krijgt elke dag veel indrukken binnen. Om dit een plaats te kunnen geven is vaak lastig.
Door massage kunnen kinderen de vele indrukken van de dag loslaten, beter slapen en daardoor de volgende dag weer een frisse start maken.
Kindermassage is voor ieder kind fijn als middel om rust te creëren, maar ook zeer geschikt bij:

-overprikkeling
-stress en onrust
-lichamelijke pijn, als buikpijn, obstipatie
-slaapproblemen
-overgevoeligheid, hoog sensitiviteit (HSP)
-allergieën, eczeem
-faalangst en onzekerheid
-vermoeidheid
-concentratieproblemen
-emoties als verdriet, boosheid en angsten

Kindermassage geeft rust en heeft een positief effect op de gemoedstoestand van een kind. Door de massage raken zij meer ontspannen, komen weer met hun aandacht bij zichzelf, slapen beter en krijgen zij meer zelfvertrouwen. Lees meer..Een kind krijgt elke dag veel indrukken binnen. Om dit een plaats te kunnen geven is vaak lastig.
Door massage kunnen kinderen de vele indrukken van de dag loslaten, beter slapen en daardoor de volgende dag weer een frisse start maken.
Kindermassage is voor ieder kind fijn als middel om rust te creëren, maar ook zeer geschikt bij:

-overprikkeling
-stress en onrust
-lichamelijke pijn, als buikpijn, obstipatie
-slaapproblemen
-overgevoeligheid, hoog sensitiviteit (HSP)
-allergieën, eczeem
-faalangst en onzekerheid
-vermoeidheid
-concentratieproblemen
-emoties als verdriet, boosheid en angsten

Kindermassage geeft rust en heeft een positief effect op de gemoedstoestand van een kind. Door de massage raken zij meer ontspannen, komen weer met hun aandacht bij zichzelf, slapen beter en krijgen zij meer zelfvertrouwen. Lees HIER verder

Gepost in cursussen | Plaats een reactie

Nieuwe Lay out Plexus solaris webwinkel!

De Plexus solaris webwinkel is voorzien van een nieuwe lay out!

Ons assortiment bestaat uit de effectieve Yantraproducten zoals:

De Yantramat. verkrijgbaar in diverse maten en kleuren

– Yantraslippers. verkrijgbaar in diverse maten.

Massagekadobonnen. verkrijgbaar in tarief naar keuze.

Veel winkelplezier !!

Gepost in Plexus Solaris | Plaats een reactie

10 jaar Plexus solaris !

Het is alweer 10 jaar geleden dat de praktijk als eenmanszaak werd aangemeld bij de Kamer van Koophandel. Voor die tijd werkte ik nog als masseur naast m’n verschillende reguliere banen en voor andere opdrachtgevers. 20 jaar in het vak dus…
Ik heb, schat ik zo in, ( de tel ben ik onderhand wel kwijt..) duizenden mensen ónder handen gehad.
Op de behandeltafel, massage,- of coachingsstoel.
En..nog steeds geldt:
Mensen die gezond en fit willen blijven, de drukte van het dagelijkse leven even achter zich willen laten, in een veranderingsproces zitten en mensen die aan hun persoonlijke ontwikkeling willen werken zijn van harte welkom in de praktijk.
Er wordt gewerkt met een diversiteit van verschillende massagemethoden en coachingstechnieken die o.a. vanuit de holistische visie worden ingezet en geschikt zijn voor volwassenen en kinderen. Tevens begeleidt praktijk Plexus Solaris door middel van een effectief begeleidingstraject hoogsenstieve mensen in de voor hen belemmerende factoren in het dagelijks bestaan.

Tot ziens!

Gepost in cursussen | Plaats een reactie

HSP in therapie?

Eigenschap en acceptatie

Hooggevoeligheid op zich is geen ziekte, maar een eigenschap. In dat opzicht hoef je niet ‘te genezen’ van Hooggevoeligheid en is therapie eigenlijk een onjuiste term. Het is wel een eigenschap die je voor grote uitdagingen kan stellen in je functioneren. En op de lange termijn kun je er helaas wel ziek van worden. Zeker als je bijvoorbeeld een problematische jeugd hebt gehad, het onderdrukt hebt of jezelf hebt uitgeput door je steeds maar aan te passen. De eerste stap begint met herkenning en acceptatie van je hooggevoeligheid. Vervolgens kun je leren hoe je er goed mee om kunt gaan. Het kan erg nuttig en prettig zijn om hier begeleiding bij te zoeken.

Overprikkeling

‘Therapie’ kan ook heel zinvol zijn wanneer je overprikkeld bent geraakt. Overprikkeling houdt in dat je teveel prikkels hebt gekregen. Je hersenen hebben moeite om alles goed te verwerken. Dit kan zowel kortdurend zijn als langdurend. Kortdurende overprikkeling kun je bijvoorbeeld hebben na een hectische werkweek, een druk feest of een vermoeiende reis. Bij lange termijn overprikkeling heb je gedurende lange tijd stelselmatig teveel prikkels te verduren gehad, waardoor je hele systeem overbelast is geraakt. Gevolgen kunnen onder andere zijn: een burn-out, chronische vermoeidheid, depressie, grote stemmingswisselingen of verslavingsproblematiek.

Overprikkeld en wat nu?

In geval van overprikkeling dien je maatregelen te nemen om te herstellen en weer in balans te komen. Neem jezelf en de signalen die je lichaam afgeeft serieus om er goed bovenop te komen. Korte termijn overprikkeling is vrij snel en eenvoudig op te lossen door wat rust te nemen en je eens goed te ontspannen. Je kunt een boswandeling maken, je hobby uitoefenen, gaan sporten of een massage nemen. Let er daarnaast op dat je goede voeding tot je neemt.

In geval van burn out of zware (chronische) vermoeidheid is het belangrijk in beweging te komen, hoe licht ook. Dit is nodig om de energiecirculatie op gang te brengen en te houden en om niet volledig te stagneren. Let er wel op dat je op je ‘goede’ dagen niet teveel doet en vervolgens weer een terugslag krijgt.

Helaas is lange termijn overprikkeling niet iets wat met een paar weken kan worden opgelost. Het heeft tijd nodig, geef het die ook. Accepteer de situatie zo goed als je kan en vergelijk jezelf niet met anderen, die (wel) alles lijken te kunnen. Neem jezelf en jouw behoeften als uitgangspunt. Ga op zoek naar een therapie die je kan helpen en die bij je past. Kijk ook eens bij de link ‘HSP-Begeleiding’.

Therapievormen

Er zijn ontzettend veel therapieën in ‘Therapie-land’ beschikbaar waar je baat bij kunt hebben. Het voert te ver die hier allemaal te noemen. Wat in elk geval behulpzaam is, is een therapie die je helpt te ontspannen en weer in contact te komen met je lijf, je gevoel en jezelf. Je kan hierbij denken aan haptonomie of shiatsu. Ook bewegingsvormen als yoga, tai chi en qi gong kunnen je helpen. Verder is mindfulness (aandachttraining) zeer zinvol, zeker als je de neiging hebt vaak met je hoofd ergens anders te zitten. Het helpt je om meer in het hier en nu te leven en meer rust te ervaren.

Vaak is ook een ander leef- en denkpatroon nodig om structurele verbetering te bewerkstelligen. Psychotherapie of begeleiding/ coaching kunnen hierbij helpen. Je leert daarin om goed te kijken naar wat er precies is gebeurd en je eigen rol daarin. Je wordt je bewust van oude gedrags- en denkpatronen en kunt deze loslaten als ze je niet meer van dienst zijn.

Je kunt ook spirituele ‘therapieën’ en healings proberen, maar een waarschuwing is hier op zijn plaats. Realiseer je heel goed dat omdat je hooggevoelig bent, je je energie moet aarden. Veel spirituele therapieën en healings trekken je energie juist omhoog. Dit kan in eerste instantie prettig aanvoelen, maar als je basis niet stevig is, lek je juist energie weg. Werk dus liever eerst aan een stabiele en goed geaarde basis-energie.

Reguliere geneeskunst

Veel huisartsen en doktoren hebben hooggevoeligheid nog niet echt geaccepteerd, Ze kunnen je dus volledig mis-diagnosticeren omdat ze je niet begrijpen. Sommige artsen staan er gelukkig wel voor open en kunnen er rekening mee houden in hun behandelplan en voorschriften. Je kunt je afvragen of medicatie goed is voor je, gezien er vaak minder prettige bijwerkingen aan kleven. In bepaalde gevallen kunnen medicijnen wel helpen, soms is het even nodig om je rustiger te krijgen. Maar probeer altijd om uiteindelijk weer zonder medicijnen te leven en de onderliggende oorzaken aan te pakken.

Tot slot

Volg vooral je eigen gevoel in therapieland. Soms moet je eerst iets proberen voor je weet of het voor je werkt of niet. Zo ja: fijn, zo nee: stop en zoek verder. Laat je in elk geval nooit ‘bang’ maken door therapeuten, dat als je hun therapie niet doorzet, je niet beter wordt. En houd voor ogen dat HSP je ook veel moois geeft. Hoe beter je ermee om leert gaan, hoe meer je dat zult ervaren en van de mooie kanten ervan zal kunnen genieten.

(bron:Hooggevoelig.nl)

Gepost in HSP coaching & begeleiding | Plaats een reactie

Hoe vertel ik het mijn baas?

Stel dat je een coachingtraject vanuit “het HSP-begeleidingstraject” overweegt. Via je werk zijn er budgetmogelijkheden, bijvoorbeeld voor persoonlijke ontwikkeling. Hoe introduceer je deze wens bij je baas?
Vijf tips:

1. Vermijd “hoogsensitiviteit”
Voor jou mag de herkenning in de omschrijving van het begrip hoogsensitiviteit waardevol zijn, voor je baas is dat misschien anders. Vermijd “hoog” en “laag”. In plaats daarvan kun je spreken over je sensitiviteit (als kwaliteit waarvan je in je werk zowel voordelen als nadelen ondervindt). Het begrip gevoelsmens weten ook veel leidinggevenden te plaatsen (houd het wel luchtig).

2. Koppel het aan je functioneren
Koppel je coachingwens aan jouw specifieke functioneringsresultaten. Wat zijn je persoonlijke aandachtspunten? Bij het Hsp begeleidingstraject gaat het vaak over gewenste verbeteringen op het gebied van jouw kwaliteiten, communiceren, profileren, effectief werken, steviger worden, beïnvloedbaarheid e.d.
Al deze voorbeelden kunnen verband houden met je sensitiviteit, zonder dat te hoeven benadrukken.

3. Gebruik de stokpaardjes van je baas .
Als het goed is weet je wat je baas belangrijk vindt. In wat voor woorden hij of zij praat. Wat goed valt en wat niet. Het heeft geen zin met iemand over een “hoogsensitieve wereld” te praten, als diegene daarbij totaal geen aansluiting heeft. Immers, “je gaat het pas zien als je het door hebt “, zei Johan Cruijff. Gebruik bewoordingen uit de belevingswereld van de ander.

4. Benadruk de gewenste “klik”
Voor een geslaagd coachingtraject is het belangrijk dat je een klik maakt met de coach. Dit argument kun je vooral inzetten als je al coaching ontvangt, of als je werkgever werkt met een vast coachingbureau. Het lukt om van coach te wisselen als je kunt onderbouwen waarom een andere begeleider beter past en je daarmee een grotere kans op resultaat verwacht. (NB als de website www.plexus-solaris.nl je aanspreekt, dan is dat een uitstekende voorspeller of het met mij klikt. Je kunt dit toetsen in een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.)

5. Vergis je niet in het gevoel van je baas
Het zou kunnen dat leidinggevenden ook (hoog)sensitief zijn ) of juist helemaal niet), maar hebben het nog niet ontdekt, en misschien niet houden van het etiket, of verschuilen zich achter hun eigen schild. Het zou ook zomaar kunnen dat je leidinggevende je sensitiviteit enorm waardeert, sterker nog: dat het benutten ervan in je werk als een verbeterpunt wordt gezien.
Tot slot
Sommige organisaties verlangen van de coach een kwaliteitskeurmerk. Ik wer als coach volgens de richtlijnen van de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO).

Gepost in HSP coaching & begeleiding | Plaats een reactie

Online coaching via Skype

In deze snelle maatschappij wordt tijd steeds schaarser. Daarom biedt praktijk Plexus solaris de mogelijkheid om online, via Skype en dus op afstand, gecoacht te worden. Door gebruik te maken van webcam en het internet kunnen we elkaar horen én zien. Als je om welke reden dan ook niet kunt of wilt reizen, is dit een prachtige oplossing. Misschien vind je deze manier van coaching zelfs prettiger dan reguliere face-to-face gesprekken. Daarnaast kan skype coaching ook in combinatie met of in aanvulling op de traditionele face-to-face gesprekken toegepast worden. Je kunt bijvoorbeeld de eerste coachsessies of de kennismaking via reguliere face-to-face gesprek laten plaatsvinden.

We creëren samen een veilige coachingsruimte via Skype, vanuit een plek die voor jou vertrouwd en prettig is. Het is heel efficiënt; je bent een uur a anderhalf uur lang gefocust op je eigen ontwikkeling. Mijn ervaring is dat deze manier van coaching minstens zo effectief is als traditionele face-to-face coaching. Het gaat er meer om welke manier van coaching jij als prettiger ervaart.

Wat is Skype?

Skype is een gratis programma waarmee je via je computer kosteloos kunt bellen naar mensen overal ter wereld. Skype is het populairste gratis belprogramma in zijn soort. Miljoenen mensen gebruiken al Skype.

Voordelen van Skype

Geen reiskosten of reistijd
Korte contactmomenten mogelijk
Wereldwijd bereik
Beeld en geluid
Er zijn geen kosten aan het skypen verbonden
De software is gratis

Hoe gaat online Skype coaching in zijn werk?

Nadat je een vrijblijvend kennismakingsgesprek hebt aangevraagd, prikken we een tijdstip om kort kennis te maken.
Ik bel jou op je Skypenaam. We trekken een uur voor de kennismaking uit om je coachvraag/vragen te verkennen en om te kijken of er een wederzijdse klik is. Dit eerste gesprek is gratis.
Als die klik er is en je wilt doorgaan, spreken we in overleg een gespreksfrequentie en de investering af?
We gaan aan de slag, en evalueren op gezette tijdstippen

Wat heb je nodig voor online coaching via Skype?

Een computer (desktop of laptop)
Een webcam
Een internetverbinding
Een Skype account. Deze kun je hier aanmaken

De prijs is € 52,50,- per uur en €70,- per anderhalf uur. (inclusief B.T.W.)

Nieuwsgierig geworden?
Wil je weten of deze manier van coaching voor je werkt? Neem dan gerust contact met ons op.

Gepost in Coaching | Plaats een reactie

Massage als remedie tegen depressie

Massage als remedie tegen depressie

Massage kan een goede remedie tegen depressie zijn, zo blijkt uit steeds meer onderzoeken. Een goede massage blijkt angst én depressie te kunnen verminderen. Het hangt er wel vanaf hoe de massage wordt gegeven en of de relatie met de therapeut goed is, zo concludeerden Amerikaanse wetenschappers (Moyer, Rounds & Hannum, 2008).

Depressie

Steeds meer mensen krijgen in hun leven te maken met een depressie. Depressie kan een grote invloed hebben op het dagelijks leven van een patiënt, doordat het zorgt voor lusteloosheid en allerlei lichamelijke klachten. De oorzaak van depressie is niet bekend. Er lijkt een erfelijke basis voor te zijn, maar ook omgevingsfactoren spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van depressie. Zo zijn traumatische en emotionele ervaringen uit het verleden grote risicofactoren voor het ontstaan van depressie.
Behandelingen voor depressie zijn er wel, maar het effect hiervan is per patiënt verschillend. Zo hebben sommige patiënten baat bij antidepressiva, terwijl bij anderen gesprekken in de vorm van psychotherapie goed lijken te helpen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen op zoek gaan naar alternatieve therapieën tegen depressie. Eén van die alternatieven is massagetherapie.

Massage als alternatieve therapie

Massage tegen depressie werd lange tijd gezien als een alternatieve therapie, waar je weinig aandacht aan moest schenken en niet te veel vertrouwen in moest hebben. Hoewel al jarenlang veel mensen erbij zweren, bleef de massage als remedie tegen angst en depressie lange tijd in een hoekje weggeduwd worden. De gangbare therapie tegen angst en depressie is steeds psychotherapie geweest. Daarbij draait het vooral om het praten over de problemen. Onderzoek toonde al aan dat deze vorm van therapie vooral effectief is als er een goede therapeutische relatie is tussen therapeut en cliënt.

Stille massage en een goede band

In een onderzoek naar het effect van massage op depressie, verdeelden deze onderzoekers dertig proefpersonen random over twee groepen. Alle proefpersonen kregen gedurende een periode van vijf weken wekelijks een massage van een uur. De proefpersonen hadden alle sessies dezelfde therapeut. Bij de ene groep praatte de therapeut met de cliënt, bij de andere groep hield de therapeut zich zoveel mogelijk stil. De psychologische klachten werden van te voren, direct na de behandeling en in de maand daarna gemeten met behulp van standaardvragenlijsten.
Uit het onderzoek bleek dat een massage zonder spreken, waarbij er wel een goede therapeut-patiënt relatie is, een sterke en relatief duurzame afname van angst en depressie veroorzaakt. Die goede relatie tussen therapeut en patiënt is ook bij psychotherapeutische gesprekken belangrijk. Bijzonder is dat bij de massage een gesprek het effect juist kan verminderen.

Massage helpt herstellen van stress

Waarom massage helpt tegen depressie en angst is niet aangetoond. Er zijn echter wel allerlei theorieën over. Zo is bekend dat massage het parasympatisch gedeelte van het autonoom zenuwstelsel kan beïnvloeden: het deel dat het lichaam helpt om te herstellen en tot rust te komen. Juist als dit deel van het zenuwstelsel actief is, worden de effecten van stress en spanning in het lichaam hersteld. Depressie kan ontstaan als er teveel spanning en stress is, terwijl het lichaam niet voldoende tot rust komt. Door, met behulp van massage, dit parasympatische deel van het zenuwstelsel te stimuleren en zo het lichaam te helpen te herstellen van stresssymptomen, kan massage een goede remedie tegen depressie zijn.

Knuffelhormoon

Een andere reden waarom massage zou kunnen helpen tegen stress, is dat aanraking zorgt voor het aanmaken van het knuffelhormoon oxytocine. Dit hormoon zorgt voor een gevoel van geborgenheid en geeft rust. Ook die gevoelens helpen om je gelukkig te voelen en de effecten van stress op het lichaam te verminderen. Dit zou kunnen verklaren waarom een goede band tussen de therapeut en de patiënt zo belangrijk is. Oxytocine wordt namelijk alleen aangemaakt als de aanraking als liefdevol en vertrouwd wordt ervaren.

Fysieke klachten

Massage heeft ook effect op de fysieke gevolgen van angst, stress en depressie. Het lichaam bouwt vaak spanning op. Massage kan de spieren helpen te ontspannen, helpt de ademhaling dieper te maken, waardoor meer afvalstoffen uit het lichaam verwijderd kunnen worden en de aanvoer van voedingsstoffen wordt verhoogd. Massage verbeterd bovendien de bloedsomloop, waardoor de celstofwisseling verbetert. Zo zorgt massage niet alleen voor meer rust en een geluksgevoel, maar kan het ook daadwerkelijk de lichamelijke gesteldheid van een patiënt met depressie verbeteren. Het lost het probleem misschien niet direct helemaal op, maar kan een patiënt tijdelijk zich beter laten voelen, waardoor die meer energie heeft om aan zichzelf te werken en de problemen onder ogen te zien.

Moyer, C. A., Rounds, J., & Hannum, J. (2008, May). The Non-Talking Cure: Massage Therapy’s Psychotherapeutic Effects are Associated with Therapeutic Bond.
Bron: Sonnevelt Opleidingen

Gepost in Massagetherapie | 1 Reactie

HSP en werk; je plek vinden door vallen en opstaan.

Roeping

‘Wat is mijn roeping?’ ‘Welk werk past bij mij?’ Voor veel mensen is dit een vraag die zij zich op zeker moment stellen. Voor HSP’s speelt dit misschien nog meer, omdat zij gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld werkomstandigheden en van nature meer bezig zijn met zingeving. Sommige mensen weten al van jongs af aan wat ze willen en stevenen daar doelgericht op af. Voor anderen, waaronder veel HSP’s, is het een hele zoektocht om het werk te vinden dat bij hen past en dat goed voelt. Werk waarin je tot je recht komt en je talenten kunt benutten.

Zoektocht

De zoektocht naar passend werk kan er een zijn met verschillende zijstappen, en met vallen en weer opstaan. Het is hierbij de uitdaging je eigen pad te volgen en een evenwicht te vinden tussen je eigen behoeften en de eisen van de maatschappij. Veel HSP’s hebben hun eigen behoeften en sluimerende wensen onderdrukt. Ofwel uit een tekort aan eigenwaarde (‘dat kan ik toch niet’), ofwel om aan de verwachtingen van de buitenwereld te voldoen. Dan is het de uitdaging om toch naar je innerlijke stem te luisteren en hier gehoor aan te geven. Blijf dus vooral zoeken naar de voor jou meest geschikte baan en werkomgeving.

HSP in elk beroep

Van nature neigen HSP’s tot een meer adviserende rol. Dat wil niet zeggen dat je als HSP niet in de zakenwereld kunt zitten. Je kunt je intuïtie, creativiteit en sensitiviteit hier heel goed inzetten. Doe vooral wat voor jou goed voelt. Want hoe beter je jezelf voelt, zowel lichamelijk als geestelijk, hoe meer je voor anderen kan betekenen. Je hebt dan zowel privé als voor een werkgever veel meer te bieden.

Werkomgeving

Tijd en omgeving zijn belangrijke factoren voor HSP’s. Zij functioneren over het algemeen beter in een wat rustiger werkomgeving, waarin er voldoende tijd is voor hun taken. Ook de werkomgeving is van invloed: zaken als geluid, licht, en werksfeer kunnen heel bepalend zijn voor het welbevinden van een hooggevoelige. Een hectische kantoortuin met veel herrie en stress is voor een HSP niet ideaal! Het is ontzettend belangrijk om ook met betrekking tot je werk en werkomstandigheden goed voor jezelf te zorgen. Wees je bewust van en accepteer welke factoren voor jou van belang zijn om goed te kunnen functioneren. Kom voor jezelf op en vraag gerust om een andere stoel, een rustiger werkplek of wat dan ook waardoor je je beter voelt op je werk. ‘Wie niet piept is gelukkig’, is het motto van veel werkgevers dus laat het weten als je niet tevreden bent of iets wilt veranderen!

Valkuilen

In welk beroep je als HSP ook werkzaam bent, er is een aantal valkuilen waar je voor moet waken. Om een aantal veelvoorkomende te noemen: – Faalangst. De angst niet goed genoeg te zijn, kan je danig in de weg zitten en je blokkeren. Probeer je te focussen op je kwaliteiten en op je successen: ‘Waar je je aandacht op richt, groeit’! – Perfectionisme. Je wilt het allemaal té goed doen en overwerkt jezelf. Bedenk dat een zeven ook een prima cijfer is. Het hoeft niet altijd een tien te zijn. Probeer het optimale punt te vinden tussen kwaliteit leveren en de benodigde inspanning. – Overprikkeling. Probeer tijdig je rust en ontspanning te nemen. Zelfs in stressvolle tijden kan het al helpen om je bv. een paar minuten terug te trekken en even diep en aandachtig te ademen. – Teveel medeleven. Jezelf verliezen in de problemen van anderen of andermans emoties overnemen. Dit komt vaak voor bij mensen die in de zorg werken. Neem op tijd je rust en oefen erin een professionele afstand te nemen en bewaren.

Keuzes maken

Veel HSP’s hebben moeite met het nemen van beslissingen. Je wilt zoveel, er zijn zoveel mogelijkheden die je aanspreken…. Het is daarom zaak je besluitvaardigheid te ontwikkelen. Beter een keuze maken en deze later bij moeten stellen, dan helemaal niet kiezen en blijven dralen en stagneren. Hierin is het heel belangrijk om een keuze die je niet brengt wat je verwacht of gehoopt had, niet te zien als falen. Van elke tegenslag leer je weer iets en het verrijkt je als mens. Tenslotte leer je vaak het meest van de dingen die verkeerd gaan: ‘Of je doet het goed, of je leert iets’!
Wat kan helpen bij het nemen van beslissingen is jezelf goed informeren. Blijf niet steken bij vermoedens over hoe iets zal zijn, maar vraag concrete informatie en praat met mensen. Dit zal je helpen in het beslissingsproces.

Tot slot

Zorg goed voor jezelf, accepteer en waardeer je zelf precies zoals je bent, met je kwaliteiten en je zwakke kanten en focus je hierbij op de eerste! Breng je eigen talenten en positieve kanten helder in beeld en benadruk deze naar je (potentiële) werkgever. ‘Binnen is buiten’: Hoe meer je jezelf waardeert en accepteert zoals je bent, hoe meer de buitenwereld dat ook zal doen!

(bron:www.hooggevoelig.nl)

Gepost in cursussen | Plaats een reactie

De nieuwe vergoedingenlijst 2015 is bekend!

De nieuwe vergoedingenlijst van de zorgverzekeraars over 2015 is gepubliceerd!
Deze is te raadplegen op de website van beroepsvereniging BATC: www.BATC.nl

Gepost in cursussen | Plaats een reactie